Skip to content
Register        Login
Schweizerische Zeitschrift für Soziale Arbeit / Revue suisse de travail social
  • Articles
  • News
  • Current Issue
  • Archives
  • Search
  • Guidelines
  • Membership
  • About us
  • Contact

Posts

[Articles] La collaboration entre travailleurs sociaux en milieu scolaire, enseignants et directions dans les cycles d’orientation fribourgeois : éclairages et enjeux

14 May, 2021 admin

Alida Gulfi & Pierre-François Coen

Résumé :
Suite à l’arrivée des travailleurs sociaux dans les cycles d’orientation, les autorités scolaires du canton de Fribourg ont redéfini et précisé le rôle des divers professionnels de l’école. Cet article explore la pratique des travailleurs sociaux en milieu scolaire (TSS) ainsi que leur collaboration avec les autres acteurs de l’école, ceci à travers les regards croisés des TSS et des directeurs d’établissement. Les entretiens mettent en évidence la polyvalence du métier de TSS ainsi que la division du travail, les dynamiques relationnelles et les champs de tension qui apparaissent entre TSS, enseignants et directeurs.

Mots-clés : Travailleurs sociaux en milieu scolaire, enseignants, directions, cycles d’orientation, division du travail, collaboration

Collaboration between school social workers, teachers and principals in the lower-secondary education in Fribourg: insights and issues

Summary:
Following the arrival of social workers in the lower-secondary education, the school authorities of the canton of Fribourg have redefined and clarified the role of the various professionals in the school. This article analyses the discourses used by school principals and school social workers (SSWs), concerning the practice of SSWs and their collaboration with other school actors. The interviews highlight the versatility of the SSWs profession as well as the division of labour, relational dynamics and areas of tension that arise between SSWs, teachers and school principals.

Keywords: School social workers, teachers, school principals, lower-secondary level, division of labour, collaboration

Posted in: All contributions, Articles, Empirical, All languages, Français, All Kinds, All topics, Childhood, Professional action, School social work, Young adulthood, Youth

Post navigation

← [Articles] Freiheitsbeschränkende Massnahmen im Umgang mit herausfordernden Verhaltensweisen von Erwachsenen mit kognitiven Beeinträchtigungen
[Articles] Zur Reproduktion von Differenz im Kontext von Internationalisierungsprozessen an Fachhochschulen →

Recent News

  • [News] Issue 31 (2023) published

  • [Obituary] Nachruf auf Prof. Dr. David Lätsch

  • [Call] Call for papers (until 30.04.2024)

More...

Recent Articles

  • [Articles] [Dossier 2025] Posthumanismus und Soziale Arbeit. Sympathien und Kritik

  • [Articles] Einflussnahme der Sozialdienste auf Rentenabklärungen der Invalidenversicherung

  • [Articles] Le travail social, une discipline académique? Une contribution au débat à partir de la littérature francophone

More...

Rejection rate

33.82%

Journal by

With the support of

Layout by

Images by
unsplash.com

Copyright © 2025 Schweizerische Zeitschrift für Soziale Arbeit / Revue suisse de travail social